lunes, 12 de abril de 2010

Mar Adentro - Trailer - Adânc în mare (sau înauntru)




Povestea lui Ramon Sampedro , tetraplegic , caruia i-a fost refuzat dreptul la eutanasie.

Tetrapléjico desde los 25 años, desarrolló una intensa actividad de petición judicial para poder morir y que la persona o personas que le auxiliasen no incurriesen en delito, dado que su estado lo incapacitaba para hacerlo sin ayuda externa.

Ramón Sampedro (Porto do Son, 5 de enero de 1943 – Boiro, 12 de enero de 1998) fue un marino y escritor español. Tetrapléjico desde los 25 años, desarrolló una intensa actividad de petición judicial para poder morir y que la persona o personas que le auxiliasen no incurriesen en delito, dado que su estado lo incapacitaba para hacerlo sin ayuda externa.

Escribió dos libros: Cartas desde el Infierno (1996) donde agrupó sus escritos hasta ese momento y el poemario Cuando yo caiga, publicado póstumamente en 1998.

En 2004, Alejandro Amenábar llevó al cine la historia de Ramón con la película Mar Adentro, protagonizada por Javier Bardem que daba vida a Ramón Sampedro. La película fue alabada por público y crítica y recibió varios premios, entre ellos el Oscar a la mejor película extranjera y 14 premios Goya.

UPDATE: 9:30
@ Carmen-

Ramón Sampedro la vârsta de 25 ani a avut un accident stupid... s-a aruncat de pe o stânca în mare si si-a fracturat coloana. Fusese marinar, o persoana activa.
Si-a petrecut multi ani luptând cu justitia pentru a avea dreptul la eutanasie, la o moarte digna. Avocata... blonda care apare în film ...l-a reprezentat. A devenit cunoscut datorita nenumaratelor procese intentate statului pentru a cere dreptul de a muri si ca persoana sau persoanele care l-ar ajuta sa nu trebuiasca sa suporte consecintele ajutorului dat, deoarece boala lui îl incapacita sa face singur acest gest. Familia lui l-a iubit... dar el nu mai accepta viata în forma în care îi era dat sa o traiasca.
A fost ajutat sa moara si persoana care i-a dat cianura de potasiu a recunoscut dupa ce au trecut anii de prescriptie a faptei savârsite.

Prima data când am vazut filmul ... nu am înteles mare lucru, nici nu-l cunosteam pe Javier Bardem.
Dar la a doua vizionare , la distanta de un an, am putut savura magnifica interpretare a actorului.

Ramón a scris o carte : Scrisori din Infern 1996 si ¨Cànd eu voi cádea¨. volum de poezii.
Familia lui a fost distrusa si au acuzat persoana care l-a ajutat sa moara. Dar calvarul neputintei l-a suportat EL, timp de 30 ani.
30 ANI de neputinta... Ma înfior si acum când ma gândesc la acest film.
Am vazut filmul de câteva ori si probabil am sa-l mai revad de câteva ori. Magnifica interpretarea lui Javier Bardem.
....
Nu am facut traducerea exacta a textului spaniol...

În Italia... ne-am promis cu Ibi ... una alteia sa ne curmam ... la cerere viata... daca am ajunge într-o asemenea situatie. Asta pentru ca am lucrat cu persoane devenite ... legume... si care ajunsesera o povara. Cum am mai spus-o: din prea multa iubire pentru fiul meu si din respect pentru MINE ... SIGUR as cere sa fiu eutanasiata! Nu am atâta credinta în mine încât sa consider sinuciderea un pacat! Am deja atâtea în traista... ca unul în plus sau în minus nu ar mai conta...

Vorbeam anii trecuti cu Enma... sefa, educatoare la o scoala speciala... cu copii tertraplegici, alimentati prin sonde, cu boli psihice, locomotorii -- care de care mai diverse... asociate cu paranoia... Parintii acestor copii... sufera când acestia mor... desi nu au avut parte de nici un moment de satisfactie alaturi de ei si nu-si pot reface viata fara... povara pe care au dus-o timp de ani de zile.
Îmi arata Enma în cimitir nisele copiilor pe care i-a cunoscut. Întâlnim pe strada copii mari, împinsi în carucioare... Enma de fiecare data cu un zâmbet si o mângâiere pentru ei. Desi acesti copii nu simt nimic. Nu râd, nu vorbesc, nu plâng. Doar se schimonosesc sau scot sunete de fiara. ENMA este mai sufletista decât mine!!! Dat sigur este asa pentru ca au avut-o pe Marta în casa. Eu o îngrijesc, o iubesc în felul meu, dar nu o privesc cu aceiasi ochi ca si señor Tomas, caruia i se pare ca ¨fetita¨face progrese!

De fiecare data multumesc lui Dzeu... ca am adus pe lume un copil sanatos. Pentru ca este darul cel mai de pret. Dar cunosc atâtea cazuri nefericite... încât îi înteleg si pe ceilalti, furiosi pe viata si pe imprudenta la volan... care le-a lasat copii... legume. Pentru ca sunt si foarte multe cazuri de schiloditi pe viata din cauza vitezei, a bauturii.

Nu ma pot pune în situatia lor. Dar am provocat un accident, acum 10 ani si ar fi putut avea rezultate tragice. Fiul meu a avut acum doi ani un accident frontal... soldat cu o fisura în plamân... din fericire s-a vindecat.

4 comentarios:

  1. Da, ar fi de comentat şi dreptul la eutanasie. Uneori un om nepaiputând suporta ceva, doreşte să moară. Deci, se sinucide. Cum? Prin diverse căi. Una dintre ele este şi eutanasia. O sinucidere fără să şti când mori. Dar eşti sigur că vei muri. La fel ca unul ce se spânzură sau îşi trage un glonte-n cap.
    Dar oare viaţa este proprietatea acelui individ de ţi-o curmă? Nu nu este proprietatea lui, dar aşa i-a fost destunul să aibă sfârşitul. Până atunci, doar până în clipa aceea.

    ResponderEliminar
  2. @ Abbibal - ar fi multe de discutat despre eutanasie. Nu m-am pus în situatia celui care curma viata ci a celui care nefiind în stare sa si-o curme singur, are nevoie de ajutor asistat.
    Ne-am promis între prietene care stiu ce povara înseamna boala, sa ne ajutam la nevoie. Acum 4 ani. NU AS ACCEPTA NICIODATA SA FIU O POVARA FIULUI MEU! Cred ca este un gest de iubire si nu unul egoist. ¨Si caii se împusca, nu-i asa?¨

    Si apoi ... daca as fi în stare as face-o EU, fara sa am remuscari. Dar eutanasia este ceruta de cei care nu o pot face singuri sau de familia care nu mai poate suporta agonia unui membru suferind.

    Am cerut sa-mi omoare câinii otraviti. Te asigur ca am suferit pentru ei, dar nu am mai putut privi suferinta lor! 4 câini am pierdut asa!

    Ai vazut filmul? Cunosti povestea lui Ramón Sampedro?

    ResponderEliminar
  3. Tot ce tine de viata si moarte, de spirit si trup este sensibil si impresionant. Situatii ca cea despre care vorbeste filmul tau, sunt întelese doar de persoanele aflate în astfel de situatii. Mie mi-e cu neputinta sa ma gândesc la asa ceva. Acum. Dar nimeni nu-si cunoaste destinul?!Nu putem decât spera ca viata nu ne va aduce niciodata într-o astfel de cumpana!
    PS: as fi fost curioasa sa citesc rezumatul filmului, dar spaniola nu înteleg, chiar daca este o limba latina :(
    Te pup Giulia

    ResponderEliminar
  4. @ Carmen - Ramón Sampedro la vârsta de 25 ani a avut un accident spupid... s-a aruncat de pe o stânca în mare si si-a fracturat coloana. Fusese marinar, o persoana activa.
    Si-a petrecut multi ani luptând cu justitia pentru a avea dreptul la eutanasie, la o moarte digna. Avocata... blonda care apare în film ...l-a reprezentat. A devenit cunoscut datorita nenumaratelor procese intentate statului. Familia lui l-a iubit... dar el nu mai accepta viata în forma în care îi era dat sa o traiasca.
    A fost ajutat sa moara si persoana care i-a dat cianura de potasiu a recunoscut dupa ce au trecut anii de prescriptie a faptei savârsite.

    Prima data când am vazut filmul ... nu am înteles mare lucru, nici nu-l cunosteam pe Javier Bardem.
    Dar la a doua vizionare , la distanta de un an, am putut savura magnifica interpretare a actorului.

    Ramón a scris o carte : Scrisori din Infern 1996 si ¨Cànd eu voi cádea¨. volum de poezii.
    Familia lui a fost distrusa si au acuzat persoana care l-a ajutat sa moara. Dar calvarul neputintei l-a suportat EL, timp de 30 ani.
    30 ANI de neputinta... Ma înfior si acum când ma gândesc la acest film.

    ResponderEliminar