domingo, 15 de noviembre de 2009

Sindrom Down


Putine sunt noptile în care dorm fara sa ma trezesc de cel putin trei, patru ori. Ma trezeste Marta când abia deschide robinetul la chiuveta din baie, si acesta face un zgomot asurzitor. Ba mai si tuseste mult, biata de ea, pentru ca este racita. Probabil aceasta este cauza pentru care face în pat în fiecare noapte. La cei 42 de ani nu are minte mai multa decât un copil de 2 ani, caruia degeaba îi spui ca nu are voie sa faca pipi în pat.

O înteleg pe señora Sofia ca nu a putut niciodata sa se împace cu ideea ca a adus pe lume un copil retardat. Señor o protejeaza si acum excesiv. Se uita oarecum suparat la mine pentru ca o cert, dar nici nu pot sa o las în plata Domnului, desi orice i-ai spune, da igual.

Ma întreb de saptamâni daca sa o întreb pe G. daca si-a facut testul de amniocenteza, pentru a vedea daca totul merge bine. Ar putea sa mi-o ia în nume de ràu si sa considere întrebarea mea nelalocul ei. Stiu doar ca sunt foarte multe cazuri de copii retardati sau cu alte probleme congenitale.

Enma, fiica lui señor lucreaza la un centru de profil, si-mi spune si ea de fiecare data, ca nu ar aduce niciodata pe lume un copil retardat. Dar, de multe ori, parintii din necunostiinta de cauza, sau datorita convingerilor religioase fac aceasta greseala. Ba unii mai fac si patru copii, si toti cu aceleasi probleme.

Nu exista o zi în care sa nu vad pe strada o multime de persoane discapacitate. Cum am mai spus, probabil vârsta înaintata a mamei este de vina, stiut fiind ca incidenta acestor cazuri este direct proportionala cu vârsta mamei, deoarece cromozomul aditional provine de la mama si nu de la tata.


¨Daniel, un joven sevillano de 34 años, es el primer europeo con síndrome de Down que ha obtenido un título universitario. Comienza su vida laboral en la administración pública, donde conoce a Laura, una compañera de trabajo sin discapacidad aparente. Y se enamora de ella.¨

Anul acesta, pelicula care a luat premiul ¨Concha de oro¨ la festivalul de film de la San Sebastian, a fost ¨Yo También¨, în care protagonist este acest tânar actor cu Sindrome Down, pe nume Pablo Pineda. Este primul licentiat din Europa, care sufera de Sindrom Down, si care a mai si câstigat un premiu pentru un rol interpretat într-un film. Dar el este o exceptie. Poate linkul cu numele lui poate da mai multe lamuriri despre capacitatea sa intelectuala, care nu este specifica celor cu aceasta boala (el nu o numeste boala).

Am adus vorba despre ei, pentru ca-mi dau seama cât sunt de singuri, si câta nevoie au de dragoste. Ma întreb uneori de ce iubesc mai mult câinele lui Enma, pe Drac, care nu este cu nimic mai presus decât Marta. Face mizerie, se gudura, nu vorbeste, se urca pe mine, practic ma doboara. Si totusi. Poate pentru ca este un exemplar superb al rasei sale.

Marta, face lucruri dintr-o rutina învatata pe parcursul anilor. Ma iubeste, ma adora, nu-mi cere nimic, doar sa o iubesc. Si o iubesc. Dar uit de multe ori ca nu pot astepta sa se comporte normal.
Si atunci o ignor. Am încercat sa o cooptez în activitati specifice capacitatii sale de întelegere. Dar vorba Enmei, nu poti face mare lucru pentru ei.

Si Enma, la scoala speciala, îi învata în fiecare an, pe aceiasi, copii, aceleasi lucruri, si anul care vine, o ia de la capat. Rosu, galben, verde. La fel si Marta noastra.

11 comentarios:

  1. Of,Doamne!
    Ma doare sufletul! Sa-ti dea Domnul puterea si rabdarea de a trece peste presiunea psihica la care esti supusa!

    ResponderEliminar
  2. @ Marada, chiar am terminat de citit interviul dat de Pablo Pineda. E prea lung articolul, si ar merita de tradus.
    Esenta este, ca el nu a fost cocolosit, ci fortat sa învete. Si nici azi, dupa 2 diplome universitare, în pedagogie si psihopedagogie, nu este privit decât ca - un alt caz de sindrom de Down.

    Nu stiu daca va avea vreodata vreo familie, nu am citit alte articole despre el, din lipsa de timp, dar scria în articolul la care am facut link, ca ar fi imposibil sa gaseasca o femeie normala care sa se îndragosteasca de el, care sa vada dincolo de fata de sindrom Down.

    Desi am citit articolul, ramân la parerea mea, nu as fi adus pe lume un copil cu probleme.

    ResponderEliminar
  3. Giulia, in ziua de azi se poate sti din timp daca o sa ai un copil normal sau nu. Dar nu cred ca acum 40 de ani era posibil asa ceva.

    ResponderEliminar
  4. Giulia,fruntea sus si incepe o saptamina cu cintec!Chiar ma intreb si eu de unde mai am putere sa zimbesc dupa munca asta de peste 4 ani,in care mi-au trecut prin mina 58 de persoane!Rabdare si....tutun mai putin.Sorry,dar nu mi-a iesit blogul.

    ResponderEliminar
  5. @ scrie pe google - cont google
    dupa ce-ti alegi un cont, ceri tot pe google - blogger.

    daca vrei sa ti-l fac eu trebuie sa-mi trimiti un email giulia_szavo@yahoo.com cu numele blogului( cenanca.blogspot.com?) si ti-l fac pe loc

    ResponderEliminar
  6. Ufff... Dureros ! De multe ori, vazand astfel de situatii, m-am convins ca nu ne nastem egali, in pofida celor spuse de unii si de altii...

    ResponderEliminar
  7. uneori mi se pare ca spunându-mi parerea sincera, oamenii pot gândi ca nu am suflet.
    O iubesc pe Marta, dar a învatat multe de la mine, pentru ca eu am fost severa cu ea.
    Abia de 3 ani doarme singura în camera, pâna atunci a dormit în camera lui señor Tomas.

    ResponderEliminar
  8. Giulia, eu nu gandesc ca nu ai suflet, sunt sigura ca tu, cunoscand situatia, iei cele mai bune decizii... Cel putin nu esti ipocrita, si nu trambitezi ca esti miloasa, marinimoasa si atotiertatoare.

    ResponderEliminar
  9. Of, ce pacat... Eu zic ca este norocoasa ca te are. Vreau sa iti spun ca baietelul unor amici are Down, ea avea 29 de ani cand l-a nascut, si a facut si toate testele posibile. Abia dupa nastere au aflat. Ei spera ca va fi bine, deocamdata chiar este, in afara de trasaturile fetei specifice acestui sindrom... Asa ca se poate chiar si astazi sa nu stii.

    ResponderEliminar
  10. @ Iulia- cunosc destule cazuri de Sindrom Down si te asigur ca nu sunt capabili sa duca o viata normala. În România amniocenteza nu este un test gratuit, obisnuit. Nici aici, mamelor sun 35 de ani.

    Din pacate Pablo Pineda este o exceptie!!!
    Prietenii tai sa nu faca greseala de a-l cocolosi. Pentru binele copilului o spun.

    Marta 40 de ani l-a ¨stors¨ pe señor. Nu a vrut niciodata sa doarma singura, într-o camera. Mi-a fost greu sa o dezobisnuiesc. Face crize de isterie, dar nu am lasat dupa ea. Rudele se minuneaza ca am ¨dresat-o¨.

    Le recomand sa citeasca marturia lui Pablo Pineda. Se poate sigur traduce prin Google

    ResponderEliminar
  11. offf nu degeaba se zice
    ferice de cei saraci cu duhul ...
    ca ceilalti ...o duc si pt. ei ...

    ResponderEliminar