martes, 24 de noviembre de 2009

The Land of Green Plums

O citeam în dimineata asta pe Antoaneta, cum mare emotie, pentru ca scrie foarte frumos, asa cum eu nu voi ajunge sa scriu niciodata. Scria despre Herta Muller, pe care eu nu am avut nici ocazia nici nu am simtit deocamdata nevoia sa o citesc. Cum am mai zis, mi-am propus sa amân pentru vreo douazeci de ani fobia cititului. Nu-mi ajunge timpul pentru toate. Si daca iau în mâna o carte, nu sunt în stare sa o mai las pâna nu o termin. Devin adicta la citit si las totul deoparte. Si acum am multe alte pasiuni carora sa ma dedic.

Mi-am adus aminte de anii comunismului. Ce au însemnat pentru mine, fiinta ignoranta cu aere de atotstiutoare, date de istetimea mea nativa. Privind în urma îmi dau seama cât de ignoranta eram, motiv pentru care iert tuturor din jurul meu toate defectele.

Mi se parea ca daca am citit sute de carti, eram pregatita pentru viata. Toate le-am facut din inertia acelor timpuri. Un loc de munca confortabil, prieteni de teapa mea, aspiratii la o viata libertina. Nu m-a educat mama în valorile familiei, în care nici azi nu cred. Si azi consider ca mergem înainte din comoditate si datorita unor teluri comune.

Mi-au ramas întiparite pe retina memoriei ¨primirea mea în partid¨, adica cererea de aderare urmata de refuzul pe motive morale , fiind informati de separarea mea de sotul meu. Azi îmi vine sa râd de imbecilitatea situatiei, de care soacra mea nu era straina, dar cum s-ar zice- me da igual-

Alt moment, imbecil, a fost în preajma lui decembrie 89, când am fost scosi , cu mic cu mare, la un miting, si directorul, prieten bun al soacrei mele, si seful lui tata timp de multi ani, ne tinea un discurs despre iredentismul maghiar, despre tancurile maghiare, care cica s-ar afla la granita, gata sa invadeze Ardealul. Stateam cu ochii fixati în ochii lui, întrebându-ma cum de nu-îi este rusine sa-mi tina, MIE, si altor sute de unguri pe care-i cunostea de o viata toate aceste imbecilitati. Directorul, prieten si azi cu noi, vorbea fluent ungureste, fiind crescut în Satu Mare.

Dar era politica acelor ani, si daca nu s-ar fi dezis de noi si-ar fi pierdut functia. Ca doar asa se putea mentineau posturile. Nici azi nu s-a schimbat nimic. Ce mi-e un regim, ce mi-e altul.

Pot doar spune ca nu m-am plecat în fata regimului. Motivele mele nu au fost politice ci mai mult de ordin personal. Dar si atunci am luat apararea celui mai slab, si asta de la tata mi se trage.

Niciodata, noi plebea nu am facut diferentieri în alegerea prietenilor, partenerilor, pe motive etnice. Nici macar nu vorbeam între noi despre prostiile astea. Dar nici nu si-a cerut scuze nimeni , niciodata, pentru sutele de momente în care m-am simtit ¨cetatean de segunda mano¨.

Cum am mai spus, tara asta este a noastra, a tuturor, nu ar fi trebuit sa ma simt niciodata o dezradacinata în tara în care am vazut lumina zilei.



<<"The Land of Green Plums" m-a dus înapoi acolo, apoi "Amintiri din Epoca de Aur", de unde am iesit cu o senzatie de disconfort spre rãu fizic, acum citesc "The Appointment" si am aceeasi senzatie, ca port haine vechi, urâte si incomode, cu miros de naftalinã. Nu-mi aduc aminte sã mã fi simtit atât corodatã interior de o carte de când am citit "Castelul", acum vreo 15 ani.>>



Pasajul de mai sus este doar o parte dintr-unul din articolele ei, si m-a facut sa ma simt si eu la fel, corodata pe dinauntru. M-a rascolit articolul lui Antoaneta.

Mi-esti foarte draga Antoaneta si implicit blogul tau, Dromomania, stiai nu-i asa?

Mi-am mai adus aminte de comentariul unora si altora care spuneau, ca în anumite ocazii nu au fost serviti cu promptitudine de catre vânzatoare sau chelner, prin zonele populate în marea majoritate de unguri. Revoltati, ca în ¨tara lor¨ erau tratati ca cetateni ¨de segunda mano¨.
Dar NOI, ungurii suntem si noi în Tara noastra, si am fost tot timpul tratati ca venetici.

11 comentarios:

  1. Pe mine nu m-au primit in partid pe motiv de "origine nesanatoasa"!
    Ce m-am necajit atunci! Ce rau m-am simtit in fata tuturor!
    Ce-mi vine sa rad acum!
    Toate cele bune!

    ResponderEliminar
  2. Ia te uita, vin iar pe la tine via dragutul de A. si peste ce dau? Un articol inspirat de blogul meu. Ce surpriza frumoasa, Giulia! Nu te subevalua, si tu povestesti minunat si ai putea scrie o carte. Ma bucur ca putem simti la fel, si bucuria asta e ca un val de caldura si de bienestar, ca efectul unei guri de vin cald si aromat când revii în casa iarna. Poate ai apucat sa citesti ca bunica mea avea origini saxone. Bunicul în schimb era aromân nascut în Bulgaria, care a venit în România pentru facultate. Poate si din cauza asta am crescut într-un mediu familial care considera minoritatile o bogatie, nu o amenintare. Planuiesc sa incerc sa ma stabilesc in Spania la primavara, nimeni nu poate visa in locul meu daca ramân aici. Bine ca ne-am regasit, hai sa nu ne mai pierdem:)

    ResponderEliminar
  3. @ Marada - eu nu m-am simtit rau cànd m-au dat ¨afara¨ dupa ce cu càteva zile înainte ma primisera. Nu era o obtiune a mea, ci o necesitate impusa de functie. Minciunile comuniste nu mi-au fost niciodata pe plac.
    si nici reprezentantii partidului.

    ResponderEliminar
  4. @ Antoaneta- te-am pierdut într-un moment de suparare pe prea multele ore petrecute în fata laptopului. în sufletul ai ramas, ¨per siempre¨.

    si, da ¨vi¨ s-ar potrivi de minune clima Spaniei.
    Poate vom ajunge si sa ne cunoastem.

    Si eu îl citesc cu foarte mare placere pe A. Scrie rar, dar ce frumos. Doar ca nu pot face parte din grupul marinimosilor. Doar cu sufletul. Cei multi din jurul meu ar putea sa spuna de ce nu ma ajung cu banii.

    ResponderEliminar
  5. Dar in Spania cum e cu minoritatile? Cred ca ar fi interesant de stiut si cum se petrec lucrurile pe-acolo.

    ResponderEliminar
  6. @ Draga Geocer, am sa încerc sa-ti fac o descriere sumara a situatiei Spaniei.

    ResponderEliminar
  7. Offff ...nu pot spune decit ...
    IMI PARE RAU ....ca te-au facut sa te simti cetatean de mina a doua ....
    Pupici Draga mea !!!

    ResponderEliminar
  8. Giulia,draga mea cine te-a suparat asa tare?Ma simt obligata sa-ti raspund pentru ca am musca pe caciula.Eu am spus intr-un comentariu pe Daurel blog cred de intimplari cu vinzatoare maghiare care pur si simplu nu au vrut sa-mi ia comanda pentru ca era spusa in romaneste si asta a fost la Oradea,la Tirgu Mures.Nu mai spun de Sfintul Gheorghe.Nu m-am referit la servirea promta sau mai putin promta.
    As fi ipocrita sa spun ca a fost ok.
    Aici,in America,nu esti cetatean de - mina a doua - atita timp cit vorbesti engleza .Fara engleza ,esti un om mort!

    ResponderEliminar
  9. @ Ema draga- sincer nu stiam de comentariul tau. Citisem pe blogul altcuiva un comentariu si atunci am facut prima mea postare referitor la unguri si tigani. Nu conteaza.
    Deci în state daca nu vorbesti engleza nici nu se uita la tine, asta la voi, pentru ca hispanicii sunt asa de multi ìn Florida ca sunt convinsa ca acolo se vorbeste mai mult spaniola.

    Tot continentul american este al ¨veneticilor¨ si cetateni de secunda sunt : indienii, populatiile bastinase din america de sud fata de mai nou venitii de cca. 5oo de ani - spanioli, portughezi,francezi, germani, italieni si asa mai departe... cei carora nu le-a mai ajuns tara lor.

    dar ¨ the winner takes all¨, ca si în Africa de Sud, Australia.

    Cum am mai spus, cred în libera circulatie a oamenilor.

    Te asigur ca aici, în Spania, uneori se simt cu musca pe caciula si sunt toleranti cu imigrantii din america latina, pe care au stors-o de bogatii.

    Aici sunt priviti cu rautate chiar si nemtii, olandezii, englezii,francezii, care si-au cumparat case aici si s-au adaptat, si-si cheltuiesc aici banii din pensie câstigata la ei acasa. Chiar avusesem cu sefa o discutie când s-a burzuluit la niste prieteni care-i facusera o remarca: ca ar putea sa învete germana. (ar avea numai de càstigat).

    Eu nu vreau sa iau nici sa dau drepturi nimanui. Vreau doar toleranta.
    Cel mai bun prieten al meu este medicul, catalan însurat cu o ucrainianca. Este o persoana care ma pupa de câte ori ne întâlnim, chiar si în cabinetul lui. El, este un exemplu de urmat. Restul ma trateaza la fel, de secunda.
    Me da igual.

    ResponderEliminar
  10. Giulia,aici,in Arizona se vorbeste spaniola la toate colturile pentru ca e plina de mexicani.Nu are nimeni treaba cu tine ce limba vorbesti,dar pentru a putea trai ,pentru job,pentru relatii cu autoritatile,pentru a te descurca- intr-un cuvint - e musai sa vorbesti engleza!
    Doar avocatii isi fac reclama:SE HABLA ESPANOL!

    ResponderEliminar
  11. @ Buna dimineata Ema, rar ma pun sa discut aceste subiecte, atât de delicate, care sincer îmi fac rau. Prefer sa-mi menajez inima, ca prea am palpitatii si dureri în cosul pieptului.

    asa ca, hai sa ne bucuram de putinul timp pe care-l mai avem, sa ne bucuram de prietenie.

    ResponderEliminar